Eugène Ionesco:
Kuningas kuolee.
Ensi-ilta Vaasan
kaupunginteatterissa 9.11.2019. Ohjaus Ville Härkönen, lavastus ja
puvut Maria Antman, valot ja projisointi Teemu Vähänen, äänet
Marko Rokala.
Rooleissa Jari
Hietanen, Kirsi Asikainen, Essi Hurme, Topi Kohonen, Jenny Malmberg,
Nuutti Saari.
*******************
*******************
Miltä sinusta
tuntuisi, jos joku sanoisi, että kuolet 1,5 tunnin
kuluttua?
Seuraisi samat
vaiheet kuin minkä tahansa kriisiuutisen puhjettua:
- kieltäminen (ei voi pitää paikkaansa)
- suuttumus (älkää pelleilkö siinä)
- epäusko (näin ei voi tapahtua minulle) ja
- pelko (mitä tapahtuu, en halua, että se tapahtuu)
- lopuksi ehkä hyväksyntä, tai ainakin alistuminen väistämättömään
Kuningas kuolee -näytelmässä kuningatar Marguerite kertoo miehelleen, kuningas Berengerille, että tämä kuolee 1,5 tunnin kuluttua, "tämän esityksen lopussa".
Berenger ei tahdo hyväksyä asiaa. Hän haluaa itse päättää, milloin kuolee, niin kuin hän on päättänyt kaikesta muustakin valtakunnassa.
Mutta nyt on valta mennyt, aurinkokaan ei enää tottele häntä.
Alkaa kuninkaan kamppailu itsensä, muiden ja kuoleman kanssa.
Berenger ei tahdo hyväksyä asiaa. Hän haluaa itse päättää, milloin kuolee, niin kuin hän on päättänyt kaikesta muustakin valtakunnassa.
Mutta nyt on valta mennyt, aurinkokaan ei enää tottele häntä.
Alkaa kuninkaan kamppailu itsensä, muiden ja kuoleman kanssa.
Vaasan
kaupunginteatterissa lauantaina ensi-iltansa saaneen absurdin
näytelmän on kirjoittanut Eugène Ionesco vuonna 1962.
Yksinäytöksinen
näytelmä on aina ajankohtainen.
Kuolema kun ei jätä ketään rauhaan,
vaan johdattaa Tuonelan virran sillalle jokaisen vuorollaan.
Näytelmä on
näyttelijä Ville Härkösen esikoisohjaus, ihan kelpo sellainen.
Absurdi näytelmä voi tarkoittaa esimerkiksi, että
- Siinä ei ole välttämättä lineaarista juonta.
- Henkilöistä ei oikein ota tolkkua, keitä he ovat ja mikä heitä liikuttaa.
- Dialogissa ei välillä ole päätä eikä häntää.
Absurdiksi näytelmäksi tämä ei ole ihan sieltä absurdeimmasta päästä.
Dialogi on melkoista tykitystä. Puhetta on paljon, ja jokaiselle on annettu omat tähtihetkensä.
Tekstin alla ja rivien välissä on varmasti paljon enemmän kuin katsoja pystyy kertakuulemalta ottamaan vastaan.
Juoni on melko selkeä: seurataan Berengerin kamppailua
kuolemaa vastaan. Samaan aikaan, kun
kuningas käy läpi eri vaiheita uutista sulattaessaan, katsoja
miettii, kuoleeko kuningas todella.
Vai paljastuuko
lopussa, että tämä on joku leikki tai peli? Absurdissa näytelmässä
yllättävät käänteet ovat tavallisia.
Paljastamatta sen enempää
totean vain, että loppu onkin erikoinen.
Myös hahmot
ovat melko selkeät.
On kuningas, jonka
valtakunta on supistutunut satojen sotien seurauksena. Asukkaita oli miljardeja,
nyt on tuhatkunta, hekin kaikki vanhoja, ja syntyvyys on nolla.
Jari
Hietanen vetää pääroolin komeasti, omalla tyylillään. Mieleen
pulpahtelee saman näyttelijän taannoinen rooli Puntilan isäntänä.
Kuningas kiukuttelee välillä kuin lapsi ja takertuu valtikkaansa. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Kuninkaalla on kaksi
vaimoa, vanha kuningatar Marguerite ja nuori kuningatar Marie, jotka ovat toistensa vastakohtia ja antavat sen kuulua.
Marguerite on
totuudenpuhuja, joka töksäyttelee ikäviä asioita suustaan välittämättä muiden tunteista. Siitä syntyy komiikkaa, mutta
myös kiusaantumista.
Kirsi Asikaisen työskentely on vakaata,
rauhallisen varmaa loppuun asti.
Marie ihailee ja paapoo kuningasta ja latelee mantroja: "Sinä pystyt
siihen, luota itseesi." "Älä luovuta!" "Aina on rakkautta, rakkaus
kantaa." Mieleen tulevat väkisinkin kaikenlaiset henkinen hyvinvointi
- ja onnellisuus-kurssit.
Essi Hurme piirtää esiin epävarman Marien, joka elää vain kuninkaan kautta ja
hänen käskystään.
Kuninkaan
henkilääkäri on samalla astrologi ja meteorologi. Hän komppaa
vanhaa kuningatarta ja yrittää valmistaa kuningasta kuolemaan.
Topi
Kohonen on vauhdikkuudessaan luonteva, mutta äänensävy ja olemus
muuttuu teennäiseksi, kun käy ilmi, että lääkäri voi olla kuninkaan käskystä myös pyöveli. Tämä kohtaus ei liikuta katsojaa, vaikka
paljastuksessa olisi hyvät ainekset siihen.
Vartija ihailee
kuningasta ja muistaa hänen kunnianpäivänsä ja saavutukset.
Kuninkaan vallan päättyminen näkyy muun muassa siinä, että
vartija ei enää tottele häntä.
Nuutti Saari näyttelee hyvin
uskollisen alamaisen pienehkön roolin.
Kaiken keskellä
häärii siivooja Juliette, joka on toisaalta kaikkein realistisin,
toisaalta kaikkein kummallisin hahmo. Hän kertoo
kiehtovassa dialogissa kuninkaalle elämästään köyhyydessä ja
päättymättömän työtaakan rasittamana. Silti hän ei näytelmässä
tee juuri mitään.
Jenny Malmbergin Juliettesta en saa selvää, onko hän kuninkaan
puolella vai tätä vastaan. Mikä on siivoojan toiminnan suunta,
mitä hän pyrkii saavuttamaan?
Jäin ihmettelemään
Malmberg silmänmuljautteluja. Niitä oli ainakin ennakkoesityksessä kovin paljon, eikä aina
oikein käynyt ilmi, ketä siivooja mielessään manasi, kuningasta
vai kuningattaria vai ketä. Lisäksi katse harhaili milloin
minnekin, mikä antaa fokusoimattoman vaikutelman.
Etelä-Koreassa on
kuulemma keksitty liikeidea, että ihminen voi mennä makaamaan
arkkuun ja kokeilla, miltä tuntuisi olla kuollut
(Pohjalainen 8.11.2019).
Lähes saman
kokemuksen voi saada katsomalla Kuningas kuolee -näytelmän.
Molempien ideana on,
että kun tajuaa, kuinka rajallinen elämä on, ymmärtää, että
jokainen hetki on arvokas. Kuolemaankin pitäisi valmistautua.
Kuningas kuolee
johdattelee katsojan ajattelemaan omaa kuolemaansa, mutta näytelmästä
voi löytää myös muita, hyvinkin ajankohtaisia teemoja, kuten:
- Tarinassa viitataan useaan kertaan siihen, että säätilat ovat sekaisin ja tapahtuu luonnonkatastrofeja. Maapallo repeilee liitoksissaan ja voi huonosti.
- Paljon puhutaan myös omistamisesta ja siitä, että pitäisi hoitaa kaikkea sitä, mitä omistaa, muuten se rapistuu. Mutta kun on koko ajan kiire, ei ehdi, huomenna sitten.
- Kuningas takertuu valtikkaansa, mutta mitä on valta ja kuka sitä lopulta käyttää? Näytelmän kuningas muistuttaa välillä tunnettuja lähihistorian diktaattoreita. Entä kantaako vallankäyttäjä vastuunsa?
- Mitä on rakkaus? Onko rakkautta se, että kertoo totuuden, vai se, että kaunistelee sitä?
Maria Antmanin
lavastus ja puvut pelaavat yksinkertaisilla ratkaisuilla.
Valtaistuin, kruunu ja valtikka ovat hienot, samoin heidän
korkeutensa puvut. Pienin keinoin luodaan hovimainen vaikutelma.
Erityismaininnan
ansaitsevat Teemu Vähäsen valot ja projisoinnit. Ne ovat kauniita
ja rauhoittavia, sopiva kontrasti näyttämön villille
menolle ja ravisteleville sanoille.
Näin
ennakkoesityksen 8.11.2019. Sain esitykseen lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti