Oliver Kollberg Romeona ja Anna Victoria Eriksson Juliana Vaasan kaupunginteatterin modernissa Shakespeare-sovituksessa. KUVA: LINUS LINDHOLM |
William Shakespeare:
Romeo+Julia.
Ensi-ilta 16.11.2019
Vaasan kaupunginteatterissa. Käännös Lauri Sipari. Ohjaus ja
koreografia Jakob Höglund. Lavastus ja puvut Sven Haraldsson.
Sävellys, musiikin sovitus ja taustanauhat Stefan Johansson.
Rooleissa mm. Anna
Victoria Eriksson, Oliver Kollberg, Heidi Kirves, Toni Ikola, Anna
Lemmetti-Vieri, Timo Luoma, Miika Alatupa.
**********
William Shakespearen
ikoniset rakastavaiset, Romeo ja Julia nähdään verkkareissa Vaasan
kaupunginteatterissa lauantaina ensi-iltansa saaneessa näytelmässä.
Keltaiset verkkarit
pukevat päälleen Julian perhe ja Capuletien kannattajat. Team Romeo
verhoutuu vihreisiin verryttelyhousuihin ja -takkeihin.
Kolmen raidan
urheilumerkki saa niin rajua mainosta koko näytelmän ajan, että
käsiohjelmassa pitäisi mielestäni lukea: ”Näytelmä sisältää
tuotesijoittelua.”
Nuorten
veronalaisten traaginen rakkaustarina on ohjaaja Jakob Höglundin
mukaan suunnattu nuorille. Toivon sydämestäni, että heitä rientää
sankoin joukoin katsomoon nauttimaan tästä väkevästä tarinasta, joka on poikinut lukuisia lauluja,
elokuvia ja kirjoja.
Se on myös pohjana West Side Story -musikaalissa.
Romeo+Julian kieli on kaunista ja runollista, kiitos Lauri Siparin käännöksen, mutta ylöspano moderni. Siinä on jännää kontrastia.
Some-palstoilla ja
paikallisissa lehdissä näytelmää on jo hehkutettu.
Minä en
hullaantunut. Taidan olla liian vanha, väärää kohderyhmää.
Jakob Höglundin ja Rasmus Arikan tekemässä sovituksessa Romeon vanhemmat ja muutama muukin alkuperäisrooli on tapettu, eli heitä ei ole näytelmässä ollenkaan.
Sen sijaan kertojana toimiva kuoro on säilytetty. Kuoro kertoo heti aluksi näytelmän lopputuloksen: nuoret rakastavaiset kuolevat.
Kun katsojan ei tarvitse jännittää, miten tässä käy, huomio kiinnittyy siihen, miten tämä toteutetaan.
Näytelmää hallitsee yksi ainoa lavastuselementti, valkoset portaat. Ne ovat Julian koti,
kirkon alttari, valkokangas, Capuletien hautakammio, mitä
milloinkin.
Portailla myös
tanssitaan, ja niitä kuljetaan päästä päähän, kuin
kiemurtelevaa tietä. Kätevä, monikäyttöinen lavaste!
Alussa näyttelijät
kiipeävät portaille samaan aikaan, kun yleisö hakeutuu paikoilleen
katsomoon. Odotellaan.
Osa näyttelijöistä makaa, osa istuu portailla kuin saunassa, kukin hiljaa ajatuksissaan.
Odotellaan. Ja vieläkin odotellaan.
Osa näyttelijöistä makaa, osa istuu portailla kuin saunassa, kukin hiljaa ajatuksissaan.
Odotellaan. Ja vieläkin odotellaan.
Alku on liian pitkä.
Katsojan uteliaisuus ja ai-kun-kiva-ajatukset muuttuvat jo
alkumetreillä pitkästyneisyydeksi: alkais jo.
Näytelmää hallitsee yksi ainoa lavastuselementti, valkoiset portaat. Ne ovat monikäyttöiset. Portailla istuen myös tanssitaan, niin kuin 1950-luvun hand jivessä. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Myöhemmissä
kohtauksissa istuvista, seisovista, makaavista ja tanssivista näyttelijöistä rakentuu
portaille kauniita asetelmia.
Visuaalisesti
kaunista on myös se, kun rakastavaiset kietoutuvat katosta lavalle
putoavaan saippuavaahtoon.
Muuta syytä en keksikään, miksi
vaahtoa on käytetty, kuin että se on kaunista. Mitä lisäarvoa tällainen tehokeino tuo tarinaan?
Ehkä se on symboli: rakastuneen olo on kevyt kuin kupliva saippuvaahto. Tai
rakkaus on kuin saippuakupla, katoaa yhtä helposti.
Kiinnostavaa on
seurata väliajalla, miten näyttämöhenkilökunta siivoaa vaahtoa
pois.
Romeo ja Julia ilakoivat taivaasta satavassa saippuavaahdossa. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Saippuavaahdossa ilakoiminen ja tappeleminen korostavat sitä, että esitys on voimakkaasti fyysistä, suorastaan urheilullista ilmaisua.
Julian imettäjä (Heidi Kirves) käyttelee ahkerasti kaulassaan olevaa pilliä. Hän on kuin valmentaja, komennotkin yhtä rivakoita. Hän käskyttää Juliaa (Anna Victoria Eriksson) tekemään esimerkiksi punnerruksia ja leuanvetoja.
Julian imettäjä (Heidi Kirves) käyttelee ahkerasti kaulassaan olevaa pilliä. Hän on kuin valmentaja, komennotkin yhtä rivakoita. Hän käskyttää Juliaa (Anna Victoria Eriksson) tekemään esimerkiksi punnerruksia ja leuanvetoja.
Näytelmässä myös
juostaan paljon, paikoillaan ja eteenpäin. Ehkä se on
urheilullista, mutta se näyttää hermostuttavalta säntäilyltä.
Kontrastia
1500-luvulla kirjoitettuun näytelmätekstiin on haettu myös sillä,
että mukaan on sovitettu siirappisia rakkauslauluja
1960–90-luvuilta.
Biisivalinnat ovat
minusta hiukan outoja, sillä näitä tanssittiin 80-luvun diskossa illan viimeisinä hitaina. Ihmettelen, tuntevatko nykynuoret
näitä biisejä.
Rakastumisen
hetkellä Romeo ja Julia laulavat Can’t Help Falling in Love (Elvis
Presley), vihkimiskohtauksessa soi Forever Young (Alphaville), ja
kuolinkohtauksessa Romeo (Oliver Kollberg) laulaa I Will Always Love
You (Dolly Partonin 60-luvun kappale, josta Whitney Houston teki hitin 90-luvulla).
Osa lauluista toimii
ja sopii yhteyteen, mutta esimerkiksi Julian esittämä I Just Called
to Say I Love You (Stevie Wonder) tuntuu päälleliimatulta ja aivan
väärältä tähän näytelmään.
Musiikin tahtiin
myös tanssitaan, esimerkiksi portailla istumalla ja vain käsiä
käyttämällä. Niin kuin 50-luvun hand jiveä. Ja sitten on sitä
moneen kertaan nähtyä oman kehon taputtelua (rintakehä, reidet) ja
käsien läpsyttelyä.
Kiinnostavaa on
pohtia näytelmän seksuaalisia vihjauksia, kun kerran
rakastavaisista puhutaan. Juliahan on isänsä (Toni Ikola) kertoman mukaan vasta
13-vuotias. Äiti (Anna Lemmetti-Vieri) sanoo, että hän oli Julian iässä jo Julian
äiti.
No, 1500-luvulla
seksielämä kai alkoi varhain, kuoltiinhan keskimäärin jo ehkä
45-vuotiaana.
Nyky-yhteiskunnan käsitysten mukaan tässä on kuitenkin kyse alaikäisen seksuaalisesta
hyväksikäytöstä. Mercutio (Ville Seivo) vieläpä kannustaa siihen, hänen puheensa ovat täynnä seksuaalista vihjailua, ja hän kehottaa ystäväänsä Romeota nauttimaan tytöistä.
Minusta on
erikoista, että kilpakosija, kreivi Paris (Miika Alatupa) on tehty
elkeiltään kovin naismaiseksi, varsinkin loppua kohden.
Onkohan
tämä jonkinlainen kommentti keskusteluun, jota käydään
oikeudesta oman sukupuolen määrittämiseen ja sen ilmaisuun? Että
jos mies on naismainen, se ei tarkoita, että hän on homoseksuaali,
vaan hän voi aidosti olla rakastunut teinityttöön. Sitäkö tällä
halutaan sanoa?
Rakastunut Julia tuskailee mielialojen heittelehtiessä parvekkeella. Romeo haikailee hänen peräänsä muiden Team Montaguen jäsenten antamasta suojasta. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Minua koskettivat eniten pelkistetyt kohtaukset, joissa paljas näyttelijäntyö,
roolin tulkinta, on ytimessä. Siis kohtaukset ilman saippuavaahtoa,
rakkauslauluja, urheilusymboliikkaa, videoprojisointeja ja muita kikkoja.
Anna Victoria
Eriksson on huikean hyvä rakkaudesta riutuvana teinityttönä. Hän
kuvaa uskottavasti mielialojen heittelehtimistä, uhmakasta kiukuttelua ja
nuoren yletöntä hellyyttä.
Oliver Kollbergin
Romeolla on kaksi vahvaa tunnetta: toivo ja epätoivo. Ne vaihtelevat
nuoressa ensirakastajassa, joka on rakastunut rakastuneena olemiseen. Myönnän, etten oikein päässyt ponnaripäisen Romeon makuun.
Ensemble tekee
kauttaaltaan vahvaa työtä. Heistä huokuu yhdessä tekemisen riemu
ja varma ammattitaito.
Lilla Teaternin
johtajaksi siirtynyt Jakob Höglund on Vaasan-vierailuillaan ollut
erittäin pidetty ohjaaja. Työryhmä näyttää ylpeänä sen,
mitä taitava ohjaaja saa heistä irti.
Valitettavasti tässä
esityksessä se kosketti minua vain lyhyinä välähdyksinä.
Näin
ennakkoesityksen 15.11.2019. Sain siihen lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti