Sugar (Emmi Kangas) ja Junior (Oiva Nuojua) tutustuvat ja rakastuvat. Sugar-musikaali hauskuuttaa Vaasan kaupunginteatterissa tänä syksynä. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Ensi-ilta Vaasan
kaupunginteatterissa 14.9.2019. Ohjaus Rikard Bergqvist, lavastus ja
puvut Tomas Sjöstedt, koreografia Camilla Ekelöf, valosuunnittelu
Joakim Brink, kapellimestari Sauli Perälä. Suomennos Mikko
Koivusalo.
Rooleissa mm. Emmi
Kangas, Oiva Nuojua, Ville Seivo, Timo Luoma, Miika Alatupa ja Heidi
Kirves.
**************************
Vaasan
kaupunginteatterin musikaali Sugar – Piukat paikat alkaa
visuaalisesti komealla tableau-kohtauksella. Alkusoiton aikana
pyörönäyttämö pyörii ja katsoja näkee paikalleen jähmettyneitä
hahmoja, jotka vievät heti ajatukset 1930-luvun lamaan ja Chicagoon.
Gangstereita, pikkuvarkaita, köyhiä ruokajonossa. Upea aloitus!
Tarina kertoo
kahdesta työttömästä muusikosta, Joesta ja Jerrystä, jotka
sattuvat gangstereiden tekemien murhien silminnäkijöiksi.
Pitääkseen oman henkensä he pakenevat, muuntautuvat naisiksi ja
liittyvät tyttöorkesteriin. Orkesteri matkaa Chicagosta esiintymään
Miamiin, Floridan aurinkoon. Orkesterin laulusolistina on hurmaava
Sugar Kane, joka etsii Floridan miljonääreistä miestä itselleen.
Yksi miljonääreistä on Osgood Fielding.
Sugar on päällisin
puolin komedia. Musikaalissa on runsaasti nokkelaa sanailua ja
hassuja tilanteita.
Ja sekin naurattaa, kun miehet pukeutuvat tätimäisiin mekkoihin!
Kun drag queeneja on
näyttämöllä (La Cage aux Folles, Kinky Boots),
eivät he ole ollenkaan naurettavia, vaan upeita.
Mutta kun Joe ja
Jerry ilmestyvät tyttöorkesteriin Josephinena ja Daphnena, yleisö
repeää nauruun.
Se on kutkuttavaa, että yleisö tietää heidän olevan miehiä, mutta
orkesterin jäsenet eivät tiedä.
Daphne (Ville Seivo) ja Josephine (Oiva Nuojua) ovat upouusia tyttöjä Söpö-Suen tyttöorkesterissa. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Joen ja Jerryn
rooleissa on eroja, vaikka he ovat selvästi parivaljakko.
Joe vaikuttaa
järkevältä kaverilta, joka keksii keinot pulmaan kuin pulmaan. Hän
on kuin kotonaan naisen hahmossa, mutta pääsee myös välillä
muuntautumaan Junioriksi, nuoreksi miljonääriksi. Oiva Nuojua
näyttää nauttivan roolistaan, joka on monipuolinen ja selkeä.
Sen sijaan Ville
Seivo, joka on vetänyt upeasti useita musikaalirooleja Vaasassa,
vaikuttaa monessa kohtauksessa lähinnä kiusaantuneelta.
Vaikka Jerry ei
aluksi olekaan innoissaan Daphnen roolista ja haluaa takaisin
mieheksi, illallisella Osgoodin (Timo Luoma) kanssa tapahtuu muutos.
Daphne riemuitsee aidosti kihlauksestaan, mutta tuo höpsöys ei
tässä versiossa oikein välity katsomoon asti.
Daphnen ja Osgoodin
ensikohtaaminen hotellin edustalla on kuitenkin yksi musikaalin
huippuhetkistä Seivon ja Luoman hurmaavan yhteistyön ansiosta.
Jerry/Daphne (Ville Seivo) ja Joe/Josephine (Oiva Nuojua) ovat parivaljakko, mutta silti erilaisia luonteeltaan. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Osgood ja hänen
miljonäärikaverinsa vaikuttavat näinä #metoon jälkeisinä
aikoina elostelevilta vanhoilta äijiltä, jotka jahtaavat naisia. He
ovat nykysilmin vastenmielisempiä kuin käsikirjoittajalla oli ehkä
alunperin tarkoitus.
Karikatyyrimäisten
miljonäärien laulu- ja tanssinumero on tarkoitettu koomiseksi
kohtaukseksi. Tarkka kuuntelija huomaa laulun kertovan siitä, että
vanhatkin miehet tarvitsevat rakkautta.
Näin miljonäärit
liittyvät musikaalin kaikenkattavaan teemaan. Se on rakkaus, joka
voittaa kaiken.
Osgood rakastuu
Daphneen, eikä haittaa, että hän on mies.
Joe rakastuu
Sugariin ja Sugar Joeen, eikä haittaa, että hän ei ole miljonääri.
Rakkaus ymmärtää ja antaa anteeksi kaiken.
Rakkaus-teema
huipentuu Sugarin hahmossa.
Hän ei ole mikään
varsinainen ruudinkeksijä, onpahan vain tyttö, joka etsii
rakkautta. Hän on sen löytänytkin monta kertaa, mutta pettynyt
kerta toisensa jälkeen. Silti hän on valmis rakastumaan uudelleen.
Roolin taakkana on
sen alkuperäisesittäjä. Sugar-musikaali perustuu elokuvaan Piukat
paikat (Some Like It Hot, 1959), jossa Sugaria esitti unohtumaton
Marilyn Monroe.
Hänen saappaisiinsa
on vaikea astua, vaikka tarina on siirtynyt valkokankaalta
teatterinäyttämölle, eli laji on vaihtunut täysin.
Vaikka
näyttelijä loisi omanlaisensa Sugarin roolin, moni katsoja miettii
ehkä alitajuisesti Marilyniä. Siinä on tuon roolin painolasti.
Siro Emmi Kangas ei
ole hunajaisin Sugar, jonka olen nähnyt, mutta hän laulaa ja tanssii upeasti ja tuo hyvin esiin
yksinäisen tytön haavoittuvuuden ja tarpeen saada ystäviä ja
rakkautta.
Visuaalisesta puolesta täytyy kehua Camilla Ekelöfin suunnittelemia
näyttäviä koreografioita.
Esimerkiksi junassa
esitettävä laulu Miamin auringosta on tehty hauskasti. Siinä ei
tanssita, vaan koreografia tehdään avaamalla ja sulkemalla junan
makuupaikkojen verhoja.
Ensimmäisen
näytöksen lopussa Nuojua ja Seivo heittäytyvät upeaan tanssiin
Mielessä on Sugar -kappaleessa, ja toisen näytöksen Sugar Shell
-laulussa on sekä tanssien että pukujen puolesta erittäin tyylikäs
toteutus.
Lisäksi gangsterit
tanssivat stepaten. Steppitanssi erottaa tämän pahisjengin muista,
hyvistä roolihahmoista, jotka eivät steppaa. Steppi on yleensä
iloista tanssia, joten gangsterien askeltamisesta syntyy kiinnostava
kontrasti. Steppirautojen nakutus kertoo vaarasta.
Kokonaisuuden
kruunaa upea, jazz-henkinen musiikki. Kapellimestari Sauli Perälän
johtama orkesteri soittaa tiukkaa rytmiä erinomaisesti!
On kiinnostavaa,
että Sugar – Piukat paikat on yksi suomalaisten
suosikkimusikaaleista, sillä musikaalien pääkallopaikoilla se ei
ole menestynyt häävisti.
Sugar sai
ensi-iltansa New Yorkin Broadwaylla keväällä 1972, ja sitä
esitettiin siellä vain runsaan vuoden verran, 505 kertaa. Se on
Broadwaylla vähän.
Kesti 20 vuotta,
ennen kuin Sugar tehtiin Lontoon West Endissä. Se sai ensi-iltansa
keväällä 1992, ja esitykset lopetettiin jo samana kesänä.
Suomessa nähtiin
Sugarin ensiesitys 10 vuotta ennen Lontoota. Suomen kantaesitys oli
Tampereen Teatterissa 8.12.1982, ja sitä esitettiin yhtäjaksoisesti
viisi näytäntövuotta. Ohjaaja oli Heikki Värtsi, ja päärooleissa
olivat Tapani Perttu (Joe), Seppo Mäki (Jerry) ja Marjut Sariola
(Sugar).
Sittemmin Sugar, Joe
ja Jerry kumppaneineen ovat naurattaneet suomalaiskatsojia jo 15
ammattiteatterissa ja lukuisissa harrastaja- ja kesäteattereissa.
Lähteet: Gerald
Bordman: American Musical Theatre – A Chronicle, thisistheatre.com,
Teatterin tiedotuskeskuksen Ilona-tietokanta, Tampereen Teatterin
Sugar-käsiohjelma.
Näin
ennakkoesityksen 13.9.2019 ja esityksen 9.11.2019. Sain molempiin
esityksiin lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti