Piritta Lumous esittää Muskaa, Matthau Mikojan esittää Sammya ja Ilari Hämäläinen esittää nimiroolia eli Kirkaa Hetki lyö -esityksessä. Kuvaajan nimeä ei ole ilmoitettu. |
Kirka-musikaali
Hetki lyö. Rooleissa mm. Ilari Hämäläinen, Matthau Mikojan,
Piritta Lumous sekä Petri, Elisa ja Isabella Lairikko.
***********
Suomen
Musiikkiteatteri väittää verkkosivullaan mahtipontisesti olevansa
maamme suurin musikaaleja esittävä ja kiertävä teatteri. En
tiedä, millä mittarilla he muka ovat maamme suurin, mutta kyllä he
kiertävät ympäri maata, selviää esityskalenterista.
Lauantaina Suomen
Musiikkiteatteri esitti Kirka-musikaalista Hetki lyö kaksi esitystä
Vaasassa. Olin iltaesityksessä, johon en saanut mitään
alennuslippua, vaan maksoin täyden hinnan, 42 euroa. Hinta oli
mielestäni aika korkea siihen nähden, mitä sillä sain.
Tämä oli
ensimmäinen kerta, kun olin katsomassa Suomen Musiikkiteatterin
esitystä. En ihan heti mene toiste. Toimintaa leimaa
amatöörimäisyys.
Esityksestä ei
ollut myynnissä minkäänlaista käsiohjelmaa tai edes ilmaista
lehdykkää, josta olisi käynyt ilmi, ketkä ovat illan esiintyjät,
mitä kappaleita kuullaan, ja niin edelleen.
Suomen
Musiikkiteatterin verkkosivulta käy ilmi, kuka esitti mitäkin
roolia, mutta sielläkään ei ole kaikkia nimiä.
Esityksessä oli
näet lavan takaosaan sijoitettu 4-henkinen bändi, jonka jäsenet
hyppäsivät vuorollaan myös pieniin tai hiukan isompiinkin
rooleihin etunäyttämölle. Valitettavasti heidän nimiään ei lue
missään. Sanonpa siis vaan kehut näin yleisesti, että bändi
hoiti oman sarkansa erittäin hyvin.
Verkkosivulta ei
mistään käy myöskään ilmi, kuka Kirka-musikaalin on
käsikirjoittanut, kuka ohjannut, koreografioinut, puvustanut, ja
niin edelleen, eikä sitä, milloin sen ensi-ilta on ollut.
Amatöörimäistä.
Vai eivätkö tekijät kehtaa pistää nimeään esiin?
Entä kuka vastaa
valosuunnittelusta? Kirkkaat näyttämövalot suunnataan useassa
kappaleessa suoraan yleisön silmiin niin, että estetään näkemästä kunnolla näyttämölle. Mitä tällä yleisön ärsyttämisellä halutaan saavuttaa?
Lyhyesti sanottuna
Kirka-musikaali Hetki lyö kertoo Suomen eturivin artisteihin
kuuluneen Kirka Babitzinin (1950-2007) elämänkulun uran
alkuvaiheista 1990-luvun lopun Mestarit areenalla -konsertteihin
asti.
Esitys on teatterin
ja konsertin sekasotku, löyhästi kuvitettu konsertti.
Biisejä
lauletaan solkenaan, sekä Kirkan että hänen sisarustensa
esittämiä, mutta tarina on sirpaleinen ja kohtaukset lyhyitä.
Musikaaliksi tätä
ei tulisi mielestäni ollenkaan kutsua, sillä suurin osa biiseistä
ei vie tarinankerrontaa mitenkään eteenpäin, eikä liity
kohtauksiin, jotka tulevat laulua ennen tai sen jälkeen.
Miksei sanota
rehellisesti niin kuin asia on? Tämä on kuvitettu konsertti, tai enintään musiikkinäytelmä.
Väliaikoineen
runsaasta 3-tuntisesta esityksestä olisi hyvä dramaturgi lyhentänyt
pois vähintään 30 minuuttia, jopa enemmänkin. Yleisö alkoi
vilkuilla kelloa 2,5 tunnin esityksen jälkeen, minä jo sitä ennen.
Aluksi yleisö oli
haltioissaan esityksen biiseistä, joista jokainen varmasti löysikin
oman suosikkinsa. Kuultiin listahittejä Daa-da daa-dasta
Krokotiilirockiin, Hetki lyöstä Kirkan suurimpaan hittiin Surun
pyyhit silmistäni.
Noin 352. kappaleen
kohdalla enää harva jaksoi elää mukana. Silti esiintyjät
paimensivat yleisöä taputtamaan rytmissä, niin kuin konserteissa –
mutta ei yleensä musikaaleissa – tehdään.
Monessa laulussa oli
mukana kaksi tanssityttöä, joiden tanssiminen ja elehdintä oli
minkä tahansa konsertin taustalaulajien kaltaista, eikä
musikaalinäyttämöllä olevien näyttelijöiden toimintaa.
Oliko
Kirka-musikaalissa sitten mitään hyvää?
Kyllä. Pääosaa
esittävä Ilari Hämäläinen. Hän kannattelee koko esitystä
bändin kanssa.
Hänen äänensä on
hämmästyttävän samanlainen kuin Kirkalla oli, ja hän on
opetellut esittämään biisit Kirkan maneerien mukaan. Esimerkiksi
raspiäänen käyttö ja vokaalien ääntäminen ovat juuri
kohdallaan. Yksi esityksen helmistä on Simon & Garfunkelin
balladi Silta yli synkän virran, jonka Hämäläinen vetää
täsmälleen kuin Kirka.
Hämäläinen saa
hyvin tuotua esiin myös sen turhautumisen, jota Kirka tunsi, kun
hänet pantiin laulamaan iskelmiä, vaikka hän oli rokkari
sielultaan. Biiseissä tuleekin esiin Kirkan monipuolisuus: hän
lauloi rokkia, heviä ja iskelmää ja osallistui niin Euroviisuihin
kuin Syksyn säveleenkin.
Sekä Hämäläisellä
että bändissä pääasiassa bassoa soittavalla Matthau Mikojanilla
on häiritsevän rumat peruukit. Mikojan esittää myös Kirkan
isoveljeä Sammya. Näiden kahden roolin suhteesta löydän
todellista dramatiikkaa, samoin Piritta Lumouksen esittämä
Muska-siskon rooli on kiinnostava.
Muut roolit ovat
enemmän tai vähemmän sivurooleja, joissa ei huippusuorituksia
nähdä. Esimerkiksi Petri Lairikon esittäessa Dannya ja Elisa
Lairikon esittäessä Katri Helenaa tunsin lähinnä myötähäpeää.
Molempien karrikointi oli niin vahvasti liioiteltua.
Näin esityksen 26.10.2019 Vaasan Ritzissä. Maksoin täyden hinnan lipusta.
Näin esityksen 26.10.2019 Vaasan Ritzissä. Maksoin täyden hinnan lipusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti