Musikaalit ovat
suomalaisten suosikkiohjelmistoa teattereissa. Tämä on ollut
tilastollinen totuus jo monta vuotta, ja sen vahvistaa jälleen uusin
tilasto.
Teatterin
tiedotuskeskus Tinfo julkaisi nimittäin ennen pääsiäistä
valtionosuutta nauttivien eli vos-teattereiden Teatteritilastot
viime kalenterivuodelta eli vuodelta 2019.
Monien eri
tilastojen joukossa on minusta se kaikkein mielenkiintoisin:
Mitkä olivat viime vuoden suosituimmat kappaleet, joita käytiin katsomassa?
Mitkä olivat viime vuoden suosituimmat kappaleet, joita käytiin katsomassa?
HKT:n Pieni merenneito oli viime vuoden katsotuin esitys Suomessa. Sen näki lähes 68 000 katsojaa. KUVA: ROBERT SEGER |
Katsojatilaston
kärkisijaa pitää Helsingin kaupunginteatterin Pieni merenneito.
Elokuun lopussa ensi-iltaan tulleen Disney-musikaalin näki
syyskaudella lähes 68 000 katsojaa.
Tuo luku on enemmän
kuin moni maakuntateatteri kerää kaikilla näytelmillään yhden
kokonaisen näytäntövuoden aikana!
Toisella sijalla
katsojatilastoissa on niin ikään Helsingin kaupunginteatteri viime
vuoden kevätkauden musikaalillaan Kinky Boots. Energisen musikaalin
kenkätehtaan pojasta ja dragqueenista näki lähes 54 000 katsojaa.
Kinky Boots -musikaalin näki keväällä 2019 lähes 54 000 katsojaa. Kuvassa pääosien esittäjät Petrus Kähkönen ja Lauri Mikkola. KUVA: MIRKA KLEEMOLA |
HKT:n hurja etumatka
tilastoissa selittyy osittain ohjelmistovalinnoilla eli onnistuneilla
musikaaleilla, jotka ovat osuneet ja uponneet teatterikansan
sydämiin.
Sekä Pieni merenneito että Kinky Boots olivat koko ajan
loppuunmyytyjä.
Osittain tilastokingin paikkaa selittää tietysti se, että HKT:llä on Suomen suurimpiin kuuluva iso
näyttämö ja sen todella iso katsomo: 923 paikkaa.
Monessa
pienemmässä teatterissa saadaan esittää kolme loppuunmyytyä
esitystä, että päästään yli 900 myydyn lipun.
Tilastokolmonen on
TTT, jonka versio Billy Elliotista keräsi lähes 29 000 katsojaa.
Syksyllä 2018 ensi-iltansa saanutta musikaalia esitettiin koko
näytäntövuosi 2018-19 ja vielä runsaat 10 esitystä viime
syksynäkin.
Huomionarvoista on,
että kaikki tilastoa johtavat kolme musikaalia ohjasi yksi ja
sama mies: Samuel Harjanne. Esitysten saama suosio kertoo mielestäni siitä,
että hän todella osaa ammattinsa.
TTT:n Billy Elliot keräsi lähes 29 000 katsojaa viime kalenterivuonna eli sekä kevään että syksyn aikana. KUVA: KARI SUNNARI |
Billy Elliotin
kanssa lähes saman verran katsojia keräsi tilaston nelonen,
Tampereen teatterin Disney-musikaali Notre Damen kellonsoittaja, niin
ikään noin 29 000 katsojaa.
Yli 20 000 katsojaa
keränneitä näytelmiä oli Suomessa viime kalenterivuonna kaikkiaan
13, kertoo Tinfon tilasto. Niistä yli puolet eli 7 on musikaaleja.
Sekin kertoo
musikaalien suosiosta, sillä kaikista Suomen vos-teattereissa viime
vuonna esitetyistä teoksista yli puolet ei ollut musikaaleja. Mutta
suosituimmista esityksistä on.
Edellä mainittujen
neljän kärjen lisäksi yli 20 000 katsojan tilastoon pääsivät
Svenska Teaternin Chess yli 22 000 katsojalla, TTT:n Poikabändi
lähes 22 000 katsojalla ja Lahden kaupunginteatterin Nunnia ja
konnia 21 000 katsojalla.
Tinfon tilastot
kertovat myös, että viime vuonna kokonaiskatsojamäärä 59
tilastoidulla teatterilla oli noin 2,6 miljoonaa katsojaa.
Oi kunpa tämä
korona-aika loppuisi pian ja pääsisi taas teatteriin!
Lisää tilastoja
pääset tarkastelemaan täältä:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti