Petrus Kähkönen kiipeilee lavasteissa Quasimodona. Marjatta Kuivaston suunnittelema Notre Damen kellonsoittajan lavastus on upea. KUVA: HEIKKI JÄRVINEN/ TAMPEREEN TEATTERI |
Notre Damen kellonsoittaja.
Suomen kaksoisensi-ilta 13. ja 14.9.2019 Tampereen Teatterissa. Sävellys Alan Menken, libretto Peter Parnell, laulujen sanat Stephen Schwartz, suomennos Mikko Koivusalo. Ohjaus Georg Malvius, kapellimestari Martin Segerstråle, lavastus Marjatta Kuivasto, puvustus Ellen Cairns, koreografia Adrienne Åbjörn, valot Raimo Salmi.
Rooleissa mm. Petrus Kähkönen, Josefin Silén, Ilkka Hämälinen, Lari Halme.
****************
Samaan aikaan, kun
teatterit ympäri Suomea vuorotellen kertovat ensi syksyn
musikaaleistaan, kevään näytäntökausi pyörii vielä täysillä.
Esimerkiksi
Tampereen Teatterissa esitetään Notre Damen kellonsoittaja
-musikaalia vielä pari kuukautta, 2.5. saakka. Lähes jokainen kevään esitys on
loppuunmyyty, kuten syksylläkin. Tämä kertoo huimasta suosiosta.
Notre Damen
kellonsoittaja on hyvin perinteikäs musikaali. Tarinasta on tehty monia näyttämöversioita.
Tampereella nähtävä Alan Menkenin
säveltämä musikaali perustuu Victor Hugon romaaniin (1831) ja sen
pohjalta Disney-yhtiön tekemän animaatioelokuvan (1996) lauluihin.
Libreton on kirjoittanut Peter Parnell ja laulujen sanat Stephen
Schwartz.
Musikaali ei siis
ole näyttämöversio animaatioelokuvasta. Esimerkiksi loppuratkaisu
on erilainen kuin elokuvassa.
Tampereella esitys
alkaa oikeastaan ennen kuin se alkaakaan, sillä Marjatta Kuivaston
suunnittelema upea lavastus levittäytyy katsomon puolelle. Siinä on
ihailemista jo ennen kuin ensimmäinen alkulaulun sointu kajahtaa.
Gargoilit ja lasimaalausikkunat koristavat katsomoa parvella. KUVA: ANNE LAURILA |
Istuin parvekkeella,
mikä olikin oiva paikka, sillä aivan lähietäisyydellä kaksi
gargoilia eli otuksenmuotoista kivipatsasta kurkotti parvekkeen
reunan yli permannon suuntaan.
Koko parven reuna on koristeltu, ja
parvella on myös isoja, upeita, koristeellisia ikkunoita, joissa
on lasimaalaukset.
Katsoja pääsee lavastuksen avulla välittömästi keskiaikaisen katedraalin
tunnelmaan. Musikaalin tapahtumathan sijoittuvat Pariin Notre Damen
katedraaliin 1400-luvun lopulla.
Tämä on hienoimpia
lavastuksia, mitä olen konsanaan musikaaleissa nähnyt!
Musikaali alkaa
vaikuttavalla kuorolaulukohtauksella. Tampere Cappella -kuoro on
sijoitettu koko esityksen ajaksi parvelle, puolet oikealle, puolet vasemmalle reunalle.
Vaikka kuorossa oli vain 11 laulajaa siinä esityksessä, jonka minä
näin, syntyi vaikutelma paljon paljon suuremmasta kuorosta. Kuoro on puettu
kivipatsaiksi, joita näkee kirkoissa.
Ellen Cairnsin
suunnittelemat musikaalin puvut ovat kauttaaltaan tosi hienot ja onnistuneet.
Esityksen alussa
päähenkilöt esitellään nukkeina. Tänä näytäntövuonna
nukketeatteri näyttää todella tulleen musikaalilavoille, sillä
nukkeja on myös esimerkiksi Helsingin Kaupunginteatterin Pieni
merenneito -musikaalissa ja Wasa Teaterin Viulunsoittaja katolla
-musikaalissa. Ja kaikissa näissä esityksissä nuket ovat aivan
erilaisia, ja niillä on erilainen funktio!
Tampereen Teatterin versiossa nuket korostivat mielestäni esityksen teatterillisuutta. Siis sitä, että me näyttelijät kerromme nyt teille katsojille tällaisen tarinan.
Tampereen Teatterin versiossa nuket korostivat mielestäni esityksen teatterillisuutta. Siis sitä, että me näyttelijät kerromme nyt teille katsojille tällaisen tarinan.
Notre Damen
kellonsoittaja kertoo Quasimodosta, kyttyräselkäisestä pojasta,
joka on pakotettu elämään Notre Damen katedraalin yläkerroksissa,
poissa ihmisten silmistä. Hänen ainoita ystäviään ovat
gargoilit, kiviset patsaat.
Patsaiden muuttuminen välillä eläviksi olennoiksi tuokin
huumoria muuten aika synkkään tarinaan.
Quasimodon pakottaa
yksinäisyyteen hänen isäntänsä Frollo, arkkidiakoni, ankara
kirkon mies. Hän on opettanut Quasimodolle, että tämä on
vammainen, ruma hirviö. Koska Quasimodo ei tapaa muita ihmisiä, hän
uskoo Frolloa.
Molemmat miehet
rakastuvat mustalaistyttö Esmeraldaan, joka laulaa ja tanssii
juhlissa, jotka järjestetään kirkon edustalla. Quasimodo katsoo juhlia tornistaan ja haluaisi
kuulua muiden ihmisten joukkoon, jotka nauravat ja pitävät hauskaa, ja
hän lähteekin sinne.
Siellä on myös
juuri sotatantereelta palannut kapteeni Phoebus, Frollon käskyläinen,
joka hänkin rakastuu Esmeraldaan.
Viime näytäntövuonna
HKT:n Kinky Bootsin Charliena esiintynyt Petrus Kähkönen tekee nyt
erilaisen roolin Quasimodona. Vaikka on rooleissa paljon samaakin,
nuoren miehen epävarmuutta ja oman paikkansa löytämistä
maailmassa.
Kähkönen laulaa upeasti. Varsinkin laulujen
loppujen pitkät vokaalit saavat kylmät väreet tanssimaan katsojan
selkäpiissä.
Tässä
musikaalissa päähenkilöllä ei ole tanssia ollenkaan, sen sijaan hän kiipeilee ketterästi lavasteissa.
Näyttelemisessä on
tehty sellainen ratkaisu, että kivipatsaille puhuessaan Kähkönen
artikuloi normaalisti, mutta ihmisille puhuessaan hän artikuloi kuin
vammautunut. Oikeastaan hän kuullostaa silloin Rölliltä, mikä vie
katsojan ajatukset hetkellisesti pois musikaalista.
Kaiken kaikkiaan
Kähkönen valloittaa katsojan lapsenomaisen nuoren miehen
roolissaan.
Frollo (Ilkka Hämäläinen) käskyttää ja alistaa Quasimodoa (Petrus Kähkönen). KUVA: HEIKKI JÄRVINEN/TAMPEREEN TEATTERI |
Frollon roolissa on
oopperalaulaja Ilkka Hämäläinen. Hän tekee vaikuttavasti ja
varmasti diktaattorin roolin. Nimenomaan äänenkäytössä on hieno
kontrasti Frollon ja Quasimodon välillä.
Notre Damen musiikki
on melko klassista ylipäätään, latinaksi laulavine
kirkkokuoroineen ja oopperamaisine aarioineen.
Joten jos tykkää oopperamaisista musikaaleista, Notre Dame sykähdyttää varmasti.
Lari Halme on
kapteeni Phoebus, joka on ensirakastajan rooli. Raamikas Halme
selviää siitä hyvin, vaikkei enää kovin nuori olekaan.
Lari Halme näyttelee kapteeni Phoebusta, joka myös rakastuu Esmeraldaan. KUVA: HEIKKI JÄRVINEN/TAMPEREEN TEATTERI |
Entä millainen on
Esmeralda, johon kolme miestä käy kuumana?
Göteborgissa
musiikkiteatteritaitoja opiskellut, vastavalmistunut Josefin Silén
laulaa hyvin, mutta ainakin näkemässäni esityksessä kaikki ei
ollut ihan kohdallaan. Hän oli ikään kuin roolinsa vieressä, ei
sen sisällä.
Vaikka Silén on raikas, uusi kyky, ehkä traagiseen
rooliin olisi sopinut paremmin hieman kokeneempi näyttelijä.
Musikaalissa on
paljon joukkokohtauksia, joissa on myös tanssia. Adrienne Åbjörnin
koreografiat perustuvat tässä musikaalissa paljon pyörähdyksiin.
Ylhäältä parvelta nähtynä kaikki se pyöriminen alkoi jo vähän
kyllästyttää, suoraan sanoen.
Erityismaininta
täytyy antaa musikaalin käsiohjelmalle. Se on erittäin hyvin
toimitettu, siinä on paljon informaatiota vielä kotonakin
luettavaksi. Hieno muisto teatterielämyksestä!
Tämä
musikaaliversio nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.
Onnellisia saavat olla he, joilla on liput kevään esityksiin!
Näin Notre Damen
kellonsoittajan 16.1.2020. Sain esitykseen lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti