Kekkosen tytär.
Kantaesitys Vaasan
kaupunginteatterissa 15.2.2020. Käsikirjoitus Taina Latvala,
dramatisointi Outi Rossi. Ohjaus ja lavastus Erik Kiviniemi,
pukusuunnittelu Kati Ala-Hiiro.
Rooleissa Emmi
Kangas, Anna Lemmetti-Vieri, Jari Hietanen, Ville Härkönen, Topi
Kohonen ja Anna Pukkila.
*****************
*****************
Lapualaasia
pistetähän ny halavalla Vaasan kaupunkinteatteris. Ketkä pistää?
No, lapualaaset.
No, lapualaaset.
Lapualaislähtöisen
kirjailijan Taina Latvalan neljäs Vaasan kaupunginteatterille
kirjoittama tilausnäytelmä Kekkosen tytär sai kantaesityksensä
lauantai-iltana.
Nykypäivän
Lapualle sijoittuvan näytelmän on ohjannut kaupunginteatterista
hiljattain eläkkeelle jäänyt johtaja Erik Kiviniemi, jonka omat
sukujuuret ulottuvat Lapualle.
Kun kerran Lapuasta
on kyse, tarinassa viitataan niin Kosolaan kuin Jäätteenmäkeenkin
ja puhutaan leviää, mutta pieteetillä. Murretta osaamaton pysyy
hyvin kärryillä.
Kyseessä ei
kuitenkaan ole mikään lapualaisten sisäpiirin juttu. Ehei, osansa
pilkkakirveen tasaiseen tahtiin käyvistä iskuista saavat
lapualaisten lisäksi kaikki kepulaiset ja hiukan kokoomuslaisetkin
sekä ennakkoluuloiset, ahdasmieliset maalaisjuntit.
Näytelmässä
tölväistään myös politiikan maailmaa ylipäätään, niin
kunnanvaltuuston kuin valtakunnan tasolla: taulukauppoja,
lehmänkauppoja, mediapeliä, hyvä veli -verkostoa, kiipijöitä ja
kähmijöitä.
Latvalan kynästä
on lähtenyt niin terävää tekstiä, että katsomo hörähteli
ainakin ensi-illassa vähän väliä. Ja Kiviniemi on ohjauksessa
ollut napakka. Pallo pomppii ilmassa koko ajan, ja katsojan
kiinnostus pysyy yllä loppukohtaukseen saakka.
Näytelmän
ennakkojutuissa viitattiin siihen, että Kekkosen tytär voisi olla
jopa farssi, mutta tämä on kyllä ihan puhdas komedia.
Tahti ei
ylly niin villiksi, eivätkä teot ja juonenkäänteet niin
hulvattomiksi, että farssin kriteerit täyttyisivät.
Hauskan tekstin alta
voi löytää ikuisia teemoja, kuten toisen ihmisen kunnioittaminen
ja oman itsensä löytäminen.
Anna Lemmetti-Vieri tekee Maijasta höpsön mummon, joka ihailee presidentti Kekkosta ja pukeutuu kuin Sylvi Kekkonen. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Kekkosen tytär
kertoo lapualaisesta leskirouvasta Maija Vähä-Peltolasta, jolla
alkaa olla muistivaikeuksia. Mutta presidentti Kekkosen vierailun
Lapualla hän muistaa hyvin ja puhuu Kekkosesta taukoamatta vieläkin.
Maijaa käy auttelemassa kotihoitaja, Venäjältä Suomeen muuttanut
Vladimir, jonka henkilöhistoriasta paljastuu kiinnostavia
yksityiskohtia.
Maijalla on kaksi
tytärtä, 60-luvulla syntynyt Katariina ja 70-luvulla syntynyt
Leena. Molemmat ovat hyvinkoulutettuja, fiksuja naisia, jotka
erinäisten henkilökohtaisten sotkujen ja ongelmien takia asuvat nyt
väliaikaisesti äitinsä luona suvun vanhassa kotitalossa.
Nurkissa häärivät
myös Katan ex-sulhanen Pertti, joka havittelee Lapuan
kaupunginjohtajan pestiä, ja sukulaismies Sutinen, joka on oikea Isä
Aurinkoinen. Hän tuntee kaikki, osaa ja tietää kaiken parhaiten ja
junailee kunnan, kepun ja muidenkin asioita oman mielensä mukaan.
Maija paljastaa
Katalle, että tämä saattaa olla Kekkosen tytär, ja Sutinen alkaa
tehdä Katasta presidenttiehdokasta. Siitähän pyörähtää
käyntiin peli, joka saa hurjat mittasuhteet.
Anna Lemmetti-Vieri
joutuu jälleen kerran näyttelemään vanhan akan roolia, mutta
Maijasta hän tekee lämpimän, hieman höpsön mummon, josta ei voi
olla tykkäämättä.
Emmi Kangas
irrottelee Katan roolissa. Ajoitukset ovat kohdallaan, ja
muodonmuutos sohvaperunasta presidenttiehdokkaaksi on kerrassaan upea.
Kati Ala-Hiiron pukusuunnittelun
helmiä ovat Katan pikkumusta ja villasukkien käyttäminen, niin
kuin maalaistaloon sopiikin.
Leena (Anna Pukkila) on ahdistunut ja burn outissa. Hän tulee lepäämään lapsuudenkotiinsa, mutta joutuukin keskelle hullunmyllyä. KUVA: LINUS LINDHOLM |
Anna Pukkila tekee
takakireän Leenan hiukan yksipuolisesti. Hän on ahdistunut alusta
loppuun. Katsojalle jää tunne, että Leenasta löytyisi joitain
muitakin tunteita kuin Pukkila antaa ilmi.
Jari Hietanen on
tyylilleen uskollinen Sutisen roolissa. Mitä enemmän muut puhuvat totta, sitä enemmän Sutinen hermostuu, ja Hietasen ääni kohoaa ja
koko mies tärisee. Ville Härkönen on uskottava Perttinä,
niljakkaana ketkuna. Topi Kohonen tekee tyylikkäästi Vladimirin
roolin.
******************
Taina Latvalasta on
tullut neljän näytelmän myötä melkeinpä kaupunginteatterin
”talon kirjailija”. Kerta kerralta näytelmät ovat kehittyneet.
Hänen kuvaamansa pohjalaiset ihmiset ja aiheet ovat kiinnostaneet
katsojia, ja yleisöä on tullut maakunnastakin Vaasaan teatteriin.
Mielestäni
maakuntateatterin yksi tehtävä onkin tuoda näyttämölle
paikallisia ja alueellisia aiheita.
Kiinnostuneena
odotan, miten paikallisuus näkyy marraskuussa aloittaneen uuden
teatterinjohtajan, Seppo Välisen kaudella tulevina näytäntövuosina.
Näin Kekkosen tyttären kantaesityksen 15.2.2020. Sain esitykseen lehdistölipun.
Näin Kekkosen tyttären kantaesityksen 15.2.2020. Sain esitykseen lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti