Sannah Nedergård ja Ksenia Timoshenko tekevät napakymppiroolit arkana Hildana ja rohkeana Hellinä Wasa Teaterin näytelmässä Bomullsängeln. KUVA: FRANK A. UNGER |
Bomullsängeln.
Kantaesitys Wasa
Teaterissa 29.11.2019. Susanna Alakosken romaanin mukaan
dramatisoinut Annina Enckell. Ohjaus Ulrika Bengts, lavastus Milja
Salovaara, puvut Linn Wara, musiikki Peter Hägerstrand, valot Joonas
Tikkanen, äänet Tim Stratton, koreografia Soile Ojala.
Rooleissa mm. Johan
Aspelin, Viktor Idman, Sannah Nedergård, Tove Qvickström, Ksenia
Timoshenko.
********************
Wasa Teaterin
katsomossa kuului olevan ilahduttavan paljon suomenkielisiä
katsojia, kun olin lauantaina katsomassa Bomullsängeln-näytelmää.
Se kertoo Vaasan puuvillatehtaan naisista, puuvillaenkeleistä.
1850-luvun
lopulla perustettu puuvillatehdas oli Vaasassa suuri ja merkittävä
työnantaja. Sinne tuli paljon väkeä töihin sekä suomenkieliseltä
että ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta.
Siksi on
ilahduttavaa, että myös suomenkieliset katsojat löytävät tiensä
WT:n katsomoon, kun esitetään näytelmää, joka liittyy suoraan
Vaasan historiaan. Monen nykyvaasalaisen isoäiti, äiti, täti tai
muu tuttu on käynyt Puuvillassa töissä.
Bomullsängelnin
päähenkilö on Hilda, uskovainen tyttö, joka on arka ja
tottelevainen. Hänen paras ystävänsä on rohkea Helli, joka haluaa
perustaa ammattiyhdistyksen puuvillaenkeleille ja on muutenkin kovaan
ääneen työväen asialla. Naiset ottavat välillä ankarasti
yhteen, mutta ystävyys säilyy silti hyvänä läpi vuosikymmenten.
Naisten välinen
ystävyys ja solidaarisuus onkin tämän näytelmän kantavin teema.
Jokainen elää elämäänsä tavallaan ja parhaansa mukaan. Ja
vaikkei ystävä aina ymmärrä, hän pysyy ystävänä silti.
Tarinassa Hilda ja Helli
tulevat vuonna 1923 maalta Vaasaan, töihin Puuvillaan. Palkka on
pieni ja asumisolot ankeat Kapernaumissa Palosaarella. Tehtaalla
pomot ovat miehiä, joilta ei sympatiaa heru. Ankarissa oloissa
naiset tukeutuvat toisiinsa ja syntyy yhteisöjä, joissa kaikki
tietävät kaikkien asiat.
Hilda rakastuu
tehtaalla asentajana työskentelevään Arvoon, joka on myös
uimahyppääjä. Heille syntyy kaksi lasta, Greta ja Jonni, joille
Helli on yhtä läheinen kuin oma äiti.
Paikallisväriä on
ripoteltu tekstiin: Arvo käy hyppäämässä Hietasaaren
uimatornista, ja Hildan tytär Greta saa töitä tarjoilijana
Hietalahden Villasta.
Hilda (Sannah Nedergård) rakastuu Arvoon (Viktor Idman). KUVA: FRANK A. UNGER |
Ulrika Bengtsin
ohjaama näytelmä on kaksijakoinen: ensimmäisessä näytöksessä
valaistaan Hildan lapsuutta takaumien kautta, kuvataan työn
raskautta, rakastumista ja Gretan syntymää.
Toisessa näytöksessä
mukana on yhtäkkiä kertoja, joka on aikuinen Greta. Äkkiä
loikitaan vuosia harppauksilla eteenpäin aina siihen saakka, kunnes
Hildan lapset ovat lähteneet kotoa.
Silti pienet
yksityiskohdat ovat niitä, jotka jäävät katsojan mieleen ja
liikuttavat.
Kertojan tuleminen
mukaan vasta toisessa näytöksessä on hiukan outo ratkaisu. Ihan
kuin olisi siirrytty toiseen näytelmään. Tulee myös sellainen
olo, että dramatisoinnissa on tullut kiire. Kertojalle on helppo
lykätä tekstiä puhuttavaksi, jos jotain olleellista ei pystytä
kohtauksilla näyttämään.
Näytelmä on
syntynyt poikkeuksellisella tavalla: dramaturgi Annina Enckell on
kirjoittanut näytelmää samaan aikaan, kun kirjailija Susanna
Alakoski on kirjoittanut romaania, johon näytelmä perustuu.
Bomulsängeln-romaani ilmestyi tämän vuoden elokuussa.
Päärooleissa
Sannah Nedergård Hildana ja Ksenia Timoshenko Hellinä ovat
napakymppejä. Ilmeet, olemukset, äänenkäyttö kuvaavat osuvasti
kahta täysin eriluonteista naista.
Muilla
näyttelijöillä on useita eri rooleja. Mieleen jäävät
erityisesti Tove Qvisckström modernina, omapäisenä Greta-tyttärenä
ja Viktor Idman notkeana uimahyppääjä-Arvona.
Hyvin
muuntautumiskykyinen Johan Aspelin saa nilkistä tehtaan pikkupomon
roolista paljon irti, kun taas Hietalahden Villan hovimestari on
maneerien kasautuma.
Milja Salovaaran
suunnittelema lavastus on viitteellinen. Minun makuuni se on liian
paljas.
Esimerkiksi tehdas
tehdään siten, että muutama köysi riippuu katosta, ja niitä
sitten kiskotaan ja pyöritetään ankaraa työtä markkeeraten.
Lavalla on myös muutama puuvillasäkki, jotka ovat esimerkiksi
pöydänjalkoja, sänkyjä ja sohvia.
Peter Hägestrandin
musiikki ja Tim Strattonin suunnittelema äänimaailma täydentävät
oivasti lavastusta ja luovat tunnelmaa.
Bomullsängeln-näytelmän lavastus on melko viitteellinen. Katosta riippuvat köydet kuvaavat puuvillatehdasta. KUVA: FRANK A. UNGER |
Bomullsängeln
jatkaa oivasti Wasa Teaterin traditiota esittää draamoja
paikallisista tai ainakin pohjalaisista aiheista.
Vaasan ja
pohjalaisten historiaa on kuvattu esimerkiksi näytelmissä Två ljus
i fönstret (kantaesitys 14.11.2009) ja Colorado Avenue (kantaesitys
25.9.1999). Noissa näytelmissä aiheena olivat suuret, koko
kansakuntaa liikuttaneet aiheet, kuten siirtolaisuus ja
kansalaissota.
Bomullsängeln zoomaa lähemmäs ja tuo hienosti esiin
naisten näkökulmaa teollisuus-Suomessa.
Näytelmä on myös
sukua Vaasan kaupunginteatterissa 9 vuotta sitten nähdylle
Ruukinkuja-näytelmälle, joka kertoi niin ikään Puuvillan
työntekijöistä ja elämästä Vaasan Palosaarella.
Kirjailija Susanna
Alakoski on kertonut, että hän tarttui Vaasan Puuvilla -aiheeseen,
koska hänen oma isoäitinsä työskenteli siellä, muttei koskaan
kertonut työstään.
Sama tilanne saattaa
olla monella muullakin. Tämän näytelmän nähtyään ymmärtää
paremmin, millaista puuvillaenkelin työ oli. Toivottavasti myös
nuoret löytävät katsomoon ja oppivat arvostamaan suvun äitien
töitä.
Näytelmään on
tekstitys suomeksi. Tekstityskoneita saa teatterin aulasta
ilmaiseksi.
Näin esityksen
7.12.2019. Sain esitykseen lehdistölipun.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti