Giudittan pääroolissa vuorottelevat Mari Palo ja Riikka Hakola. KUVA: MARKKU PIHLAJA |
Operetti oli
aikanaan suosittu teatteritaiteen laji, mutta nykyään niitä ei
juurikaan ammattiteattereissa nähdä.
Vaasan
kaupunginteatterissa on kuitenkin tammikuussa viisi esitystä
Franz Lehárin viimeiseksi jääneestä operetista Giuditta.
Tilaisuus on harvinainen, sillä tämä operetti on nähty hyvin
harvoin Suomessa, ja siihen on tietyt syynsä.
Kapellimestari Jonas
Rannila kuvailee, että Giuditta on siirtymäteos opereteista
musikaaleihin.
Millaisesta
teoksesta on kyse, ja mitkä ovatkaan operetin ja musikaalin erot?
Entä yhtäläisyydet?
Kuumat suudelmat
on huulillain,
sorjan vartalon
lahjaksi sain…
Giuditta on tarina
lumoavasta espanjattaresta nimeltään Giuditta. Hän on naimisissa
Manuelen kanssa, mutta kokee avioliittonsa kahlitsevaksi. Hän karkaa
muukalaislegioonaan kuuluvan kapteenin, Octavion kanssa
Pohjois-Afrikkaan. Kun Octavio määrätään rintamalle
sotilastehtäviin, hän joutuu jättämään Giudittan. Tämä ryhtyy
paikallisen yökerhon Alcazarin laulajaksi ja tanssijaksi, ja hänestä
tuleekin varsinainen vetonaula. Kun Octavio palaa, saavatko he
toisensa?
Tarinassa seurataan
myös subrettiparin eli hedelmäkauppias Pierrinon ja hänen
ystävättärensä, kalakauppias Anitan tarinaa.
Tapahtumat
sijoittuvat kuumaan Espanjaan ja vielä kuumempaan Pohjois-Afrikkaan,
ja rakkautta, intohimoa ja erotiikkaa on tarina tulvillaan.
Vaasassa operetti
toteutetaan Vaasan kaupunginteatterin, Vaasan kaupunginorkesterin,
Vaasan Oopperan ja helsinkiläisen Opera Boxin yhteistyönä.
Opera Box teki
Giudittan Aleksanterinteatteriin Helsinkiin helmikuussa tänä
vuonna. Helsingin Sanomien arvostelussa kriitikko Veijo Murtomäki
arvioi esityksen vuoden operettitapaukseksi (hs.fi 23.2.2019).
Vaasassa nähdään
osittain samoja, osittain eri solisteja kuin Helsingissä.
Pääroolissa
Giudittana vuorottelevat Mari Palo ja Riikka Hakola. Octavion
roolissa laulaa Vaasassa Heikki Halinen. Pierrinona on operetin
tuottaja Ville Salonen ja Anitana Emilia Vesalainen-Pellas. Yökerho
Alcazarin omistajana nähdään Mika Nikander.
Lehdistötilaisuudessa
tiistaina Vaasassa Ville Salonen iloitsi siitä, että Vaasassa
operettiin saatiin isompi orkesteri (Vaasan kaupunginorkesteri) ja
isompi kuoro (Vaasan Oopperan kuoro) kuin Helsingissä.
Teoksen ohjaa
Vaasaan Marianna Metsälampi. Hän oli ohjaaja Ville Saukkosen
assistenttina Helsingin-produktiossa ja toteuttaa teoksen Saukkosta
mukaillen.
Mika Nikander nähdään androgyyninä yökerhon omistajana. KUVA: MARKKU PIHLAJA |
Operetti palasi
ohjelmistoon vuonna 1938, mutta esitykset loppuivat lyhyeen, kun
natsit miehittivät Itävallan ja esitykset kiellettiin. Monet
operetin tekijöistä ja esittäjistä olivat juutalaisia.
Suomessa Giuditta
esitettiin heti tuoreeltaan 1930-luvun puolivälissä, mutta sen
jälkeen sitä ei ole nähty. Miksi ei?
– Tässä on
tenori Octavion rooli erittäin haastava. Hänellä on peräti kuusi
aariaa laulettavanaan, ja rooli on raskas. Siihen eivät kaikki
pysty, mutta onneksi me olemme löytäneet Heikki Halisen, sanoo
Salonen.
– Lisäksi tässä
on erittäin iso orkestraatio, tämä on tehty isolle orkesterille.
Tänne Vaasaan olemme saaneet sovitettua sen hiukan pienemmälle
orkesterille, täydentää kapellimestari Jonas Rannila.
Giudittaa on
mainittu Lehárin oopperamaisimmaksi operetiksi esimerkiksi juuri
ison orkestraation takia.
Kapellimestari
Rannilla kuitenkin kuvailee Giudittaa aivan eri tavalla.
– Minusta tämä
on siirtymäteos opereteista musikaaleihin. Tämä oli Lehárin
viimeinen operetti, ja muutenkin operettien aika alkoi olla ohi.
Seuraavaksi aikajanalla tulevat amerikkalaiset musikaalit. Lisäksi
tässä on myös paljon tanssia, niin kuin musikaaleissakin. Onhan
päärooli Giuditta yökerhoesiintyjä.
Yllä kerrottuja
asioita selvisi Vaasan kaupunginteatterin avoimessa Giuditta-operetin
esittelytilaisuudessa tiistaina.
*****************
Mutta pysähdytäänpä
nyt hieman pohtimaan operetin ja musikaalin eroja ja yhtäläisyyksiä.
Monille ne ovat itsestäänselviä. Silti niitä on kiinnostava
pohtia.
Operetti on
Euroopassa syntynyt teatteritaiteen laji. Se syntyi niin kutsutuista
koomisista oopperoista (opera buffa Italiassa, opera-comique
Ranskassa), jotka puolestaan syntyivät vastapainoksi vakaville
oopperoille (opera seria).
Operetti syntyi
1800-luvun Ranskassa ja Itävallassa. Ranskassa suurin
operettisäveltäjä oli Jacques Offenbach, jonka suurmenestyksestä
Orfeus Manalassa kaikki muistavat sen huipennuksen, cancanin (ja ne
tanssitytöt).
Itävallassa
suosioon nousseita operettisäveltäjiä oli useita. Johann Strauss
nuorempi sävelsi esimerkiksi operetit Lepakko ja Mustalaisparoni.
Myös hänen kuuluisin valssinsa, Tonava kaunoinen, on peräisin
operetista, nimittäin Indigosta.
Franz Lehár sävelsi
Giudittan lisäksi muun muassa Iloisen lesken, ja Emmerich Kálmán
esimerkiksi Mustalaisruhtinattaren.
Musikaali taas on
Yhdysvalloissa 1900-luvun alussa syntynyt teatteritaiteen laji. Se
syntyi eurooppalaisen ja afrikkalais-amerikkalaisen kulttuuriperinnön
sekoituksena.
Musikaalilla on
erittäin laajat juuret sekä musiikillisesti, tanssillisesti että
teatterin esitysperinteen kantilta katsottuna. Musikaaleissa on
vaikutteita esimerkiksi jazzmusiikista, kansantansseista ja
vaudevillen tyyppisistä esityksistä. Vain muutamia juuria
mainitakseni.
Yksi musikaalin
juurista on eurooppalainen operettiperinne.
Tästä päästäänkin
siihen, mitä yhteistä opereteilla ja musikaaleilla on.
Molemmat toimivat
kahdella tasolla: osa tarinasta kerrotaan laulaen, osa dialogia
puhuen. Esimerkiksi oopperassa puhuttua dialogia ei tavallisesti ole,
vaan kaikki lauletaan. Niin tosin tehdään Andew Lloyd Webberin
läpisävelletyissä musikaaleissakin.
Opereteissa on
tavallisesti pääparina romanttinen tai dramaattinen pari, kuten
Giudittassakin, ja heidän vastaparinaan hiukan pienemmissä
rooleissa on subrettipari, jonka tehtävä on tuoda komiikkaa
näyttämölle ja keventää kerrontaa.
Monissa
musikaaleissa on samankaltainen roolijako: pääpari ja kakkospari.
Näin on esimerkiksi musikaaleissa Kiss Me Kate (Suutele minua Kati),
Guys and Dolls (Enkeleitä Broadwaylla) ja My Fair Lady (vaikkakaan
tulevaa Mrs Doolittleä ei tarinassa näytetä, hänestä vain
puhutaan).
Erona on se, että
opereteissa päähenkilöt ovat usein yläluokkaa, prinsessoja,
paroneita, herttuoita ja kreivittäriä. Musikaaleissa päähenkilöt
ovat tavallista keskiluokkaa, joilla on jokin ammatti. Niin kuin on muuten Giudittassakin.
Giudittassa päähenkilö sekä laulaa että tanssii. Kuvassa Mari Palo. KUVA: MARKKU PIHLAJA |
Kun musikaali on
jatkanut kehittymistään ja kun uusia operetteja ei enää tehdä,
tanssillisesti operetti ja musikaali eroavat nykyään paljonkin
toisistaan.
Musikaalitanssin
kulmakivinä ovat nykypäivänä jazztanssi monine alalajeineen ja
erityisesti steppaus ja katutanssit.
Opereteissa
tanssiosuudesta huolehtii usein erillinen tanssiryhmä, ja
tanssinumeroilla ei välttämättä ole kovin paljon annettavaa itse
tarinalle. Tanssit ovat ikäänkuin silmäkarkkia, välikohtauksia.
Musikaaleissa taas
kaikki tanssivat, myös pääroolien esittäjät, ja tanssilla on
oleellinen merkitys tanssijan tunnelman kuvaamisessa ja tarinan
viemisessä eteenpäin.
Siinä mielessä
Giuditta todella on siirtymä, että siinä myös
päähenkilö Giuditta tanssii.
Musiikillisesti
operetti on kevyempää kuin ooppera, joskin yksittäiset aariat
saattavat olla yhtä vaikeita laulettavia molemmissa. Musiikin sävy
ja tempo ovat kuitenkin kepeitä operetissa. Musikaaleihin verrattuna
operettimusiikki on silti jäykkää ja juhlavaa. Operetti vaatii
klassisesti koulutetun, kantavan äänen ja laajan äänialan.
Operettia ei yleensä lauleta mikrofoniin, siis vahvistettuna.
Musikaalissa ”kukin
laulaa äänellään”, ja laulajien äänet vahvistetaan
sähköisesti.
Musikaalien
libretto, siis kirjallinen esitysmuoto, on syntynyt oopperan ja
operetin librettojen esikuvia seuraten. Libretto tarkoittaa
näytelmätekstiä, jossa on mukana myös laulujen sanat, mutta ei
scorea eli ei nuotteja, ei partituuria.
Moni
musikaalilibretto alkaa alkusoitolla, jonka aikana ei lauleta, aivan
kuten operetitkin. Tällaisia musikaaleja ovat esimerkiksi My Fair
Lady ja Sugar, jota parhaillaan esitetään Vaasan
kaupunginteatterissa.
Ja on totta, kuten
kapellimestari Rannila mainitsi, että 30-luvun puolivälissä
operettien aika alkoi olla jo ohi. Sen sijaan amerikkalaiset
musikaalit, jotka olivat kypsyneet 1920-luvulla juonellisiksi
esityksiksi, alkoivat saada suosiota. Musikaalielokuvat, kuten Fred
Astairen ja Ginger Rogersin tähdittämät, lisäsivät lajin
suosiota.
Kun
teatterimusikaalien kulta-aika alkoi 1940-luvun alussa,
operettiperinteen vaikutteet olivat vielä nähtävissä, mutta
pikkuhiljaa ne hiipuivat taka-alalle.
Lisää musikaalien
historiasta voi lukea esimerkiksi:
Bordman, Gerald:
American Musical Theatre. A Chrinicle.
Knapp, Raymond: The
American Musical.
Mast, Gerald: Can’t
Help Singin’. The American Musical on Stage and Screen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti