Mariat säteilevät kauniisti Vaasassa –West Side Story on suurten tunteiden vauhdikasta vuoristorataa
Sarah Nedergård säteilee Mariana Vaasan kaupunginteatterin West Side Storyssa. Ei ihme, että Jussi Lukácsin esittämä Tony rakastuu häneen. Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri |
West Side Story. Käsikirjoitus
Arthur Laurents, suomennos Sami Parkkinen. Säveltäjä Leonard Bernstein,
laulujen sanat Stephen Sondheim. Ohjaus Seppo Välinen, kapellimestari Sauli
Perälä, koreografia Reija Wäre. Lavastus Teppo Järvinen, puvustus Paula Varis,
valot Olli Haakana, äänet Niklas Nybom. Rooleissa mm. Sarah Nedergård, Jussi
Lukács, Sofia Arasola, Petteri Hautala, Maija Andersson, Jarno Hyökyvaara,
Pekka Hiltunen. Ensi-ilta Vaasan kaupunginteatterissa 16.9.2022.
****************************************
Vaasan kaupunginteatterin tämän näytäntövuoden suursatsaus on West Side Story, vauhdikas ja tunteikas kulta-ajan musikaali.
Esitykset
jatkuvat 1.4.2023 saakka.
1950-luvun New Yorkiin sijoittuvassa tarinassa nuorten rakkaus
sykkii kuuman punaisena muutoin harmaassa, nuorten mieliä rusentavassa
suurkaupungissa.
Tarinan päärooleissa, toisiinsa rakastuvina Tonyna ja
Mariana on kaksoismiehitys. Näin molemmat pääparit syksyn esityksissä. Tässä
oma näkemykseni tästä musikaalista ja hieman sen historiaa.
Tätä päivää
Musikaali perustuu löyhästi William Shakespearen Romeo
ja Julia -näytelmään.
Idea tehdä 400-vuotiaasta tarinasta moderni musikaali oli vuonna 1957 nähdyn kantaesityksen
ohjaajan ja koreografin, Jerome Robbinsin.
Vaasan kaupunginteatterin produktion markkinoinnissa on
ehkä liikaakin korostunut Romeo ja Julia -lähtökohta, sillä
vuosikymmenien myötä West Side Story on ansainnut maineensa ja asemansa
teattereissa ihan omista lähtökohdistaan, itsenäisenä teoksena.
Toki tarina kertoo kahden nuoren salamarakastumisesta, joka
vie jalat alta ja muuttaa nuorten maailman täysin. Loppuratkaisu on kuitenkin
erilainen kuin Romeossa ja Juliassa.
Eivätkä päähenkilöt edusta kilpailevia perheitä, vaan kahta
eri kulttuuria, toisiaan vihaavia katujengejä. Jetsit ovat amerikkalaisia ja
Sharksit maahanmuuttajia Puerto Ricosta. Yhdessä he vihaavat auktoriteetteja.
Niitä edustavat tarinassa poliisit.
West Side Storyn
tarinaa ei tarvitse tuoda tähän päivään, sillä se on tätä päivää samalla tavoin
kuin se oli syntyajankohtanaan 1950-luvulla.
Kantaväestön ja maahanmuuttajien riidat ovat arkea eri
puolilla maailmaa. Kaduilla maleksivat jenginuoret eivät voi hyvin, ja kotona
on monenlaisia ongelmia. Turhautumista puretaan vihanpitoon muualta tulleiden
kanssa, ja koston kierre vain jatkuu. Kenelle kadut kuuluvat, kuka siellä saa
kulkea rauhassa? Entä hyväksytäänkö sekasuhteet? Kuka saa rakastua keneenkin?
Teoksen teemoina ovat rakkaus ja aikuiseksi kasvaminen,
mutta myös rasismi ja suvaitsemattomuus.
West Side Story
kuuluu musikaaligenren kulta-ajan merkkipylväisiin, joka on jäänyt elämään
tarinana ja musiikkina ja josta nähdään aina uusia näyttämöversioita.
Se kuuluu myös genren uudistajiin. Aikanaan West Side
Story oli ensimmäinen musikaali, jonka henkilöt olivat kadun nuoria, joiden
puhe oli aggressiivista ja rumaa, sellaista kuin kaduilla puhuttiin. Siihen
saakka musikaalien kieli ja laulut olivat olleet kovin siloiteltuja.
Aina joskus kuulee vieläkin puhuttavan vähättelevästi
musikaaleista. Että ne ovat sellaista höttöä, unelmaa ja hauskuutta. Näin
ajattelevien ihmisten toivon löytävän West Side Storyn katsomoon, sillä
tämä teos ei ole höttöä, vaan asiaa. Se on tragedia, vaikka onkin musikaali.
Sarah Negergård laulaa upeasti ja ilmentää Marian nuoruutta ja viattomuutta. Jussi Lukács on hyväuskoinen Toni. Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri |
Säteilevät Mariat
Kinastelevien jengien toisiinsa rakastuvat nuoret ovat
Jetsien Tony ja Maria, jonka veli Bernardo johtaa Sharkseja.
Vaasan versiossa Paula Variksen suunnittelemassa
puvustuksessa ei käytetä jengitunnuksia. Se hankaloittaa tarinaan sisäänpääsyä,
sillä ensimmäisissä kohtauksissa katsojan on vaikea erottaa, kuka kuuluu
mihinkin jengiin, kun kaikkien vaatetus on musta-valko-harmaata.
Myöhemmin Jetsit tunnistaa sinisävyisistä ja Sharksit
punasävyisistä vaatteista.
Vaasassa päärooleissa on kaksoismiehitys. Ensi-illassa
16.9.2022 Tonya esitti Jussi Lukács ja Mariaa Sarah Nedergård.
Sofia Arasola näyttelee hyvin Marian heräävää seksuaalisuutta. Petteri Hautala on huolehtiva, mutta hanakka Tony. Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri |
Petteri Hautalan näin Tonyna ja Sofia Arasolan Mariana 12.11.22.
Lukácsia on vaikea uskoa nyrkkeileväksi jengiläiseksi,
mutta rakastuneen ja hyväuskoisen nuoren miehen hän tekee uskottavasti. Lukács
on itse toisen polven maahanmuuttaja ja osaa ehkä siksi samaistua Tonyn
rooliin. Minua sykähdytti erityisesti hänen tulkintansa kauniista Maria-balladista.
Hän antoi tulla niin tunteella, että lauloi suoraan sydämeeni.
Hautalan ääni on jotenkin pehmeä, se ei kanna ihan katsomon
perälle saakka. Mutta Hautala on reippaampi, hanakampi Tony. Molempi parempi.
Sarah Nedergård esitti Maria-nimistä roolia myös
edellisessä musikaalissaan Vaasan kaupunginteatterissa. Koronasyksynä 2020 ehdin
nähdä The Sound of Musicin ennen koronasulkua, ja ihastuin
Nedergårdin viattomaan nunnakokelaaseen.
Myös West Side Storyssa Nedergård säteilee iloisen,
nuoren, viattoman tytön roolissa. Rakastuminen ”väärään” poikaan syöksee Marian
tunteiden vuoristorataan, ja tämänkin Nedergård tulkitsee hyvin.
Sofia Arasola tulkitsee Marian nupullaan olevaa
seksuaalisuutta ja siihen liittyvää nuoren naisen määrätietoisuutta hienovireisesti.
Vaasan kaupunginteatterin molemmat Mariat laulavat upeasti
vaativat roolinsa. Heidän vastapareinaan Jussi Lukács ja Petteri Hautala eivät
yllä aivan samalle tasolle laulullisesti.
Marian esittäjät myös näyttävät puertoricolaisilta.
Kampaukset ja maskit ovat Maija Hauta-Ahon ja Saila Pohjavaaran
suunnittelemia.
America-laulu on Anitan (Maija Andersson) bravuuri. Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri |
Suuresta roolimäärästä haluan nostaa esiin erityisesti Anitan, Bernardon tyttöystävän roolin, jolla on vaa’ankieliasema. Hänen toimintansa vaikuttaa lopputulokseen.
Näin kahdesti Anitan roolissa kerrassaan loistavan Maija Anderssonin.
Hän vakuuttaa ja valloittaa varmalla, viimeisen päälle sisäistetyllä
suorituksellaan.
Nuorista katujengijätkistä testosteroni tuoksuu takariville
saakka. Se kiihkeys on nuoruutta aidoimmillaan.
Vaasan kaupunginteatterissa Actionin roolissa Antti
Kerosuo ylinäyttelee uhoa ärsyttävyyteen saakka. Gee Officer Krupke (Hei
konstaapeli Krupke) -laulu on Actionin bravuuri. Huumorinumerossa on huikea
koreografia käsilläseisonnasta lähtien.
Antti Kerosuo vierailee Actionin roolissa Vaasan kaupunginteatterin West Side Storyssa. Jengiläisten uho on suurta. Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri |
Juuri tämän poliiseja ja muita auktoriteetteja irvailevan laulun
paikka musikaalin libretossa on ollut liikkuva. Arthur Laurentsin
kirjoittamassa, alkuperäisessä tekstissä sen paikka on toisen näytöksen
lopulla, jossa se Vaasassakin kuullaan.
Se on hieman kummallinen kohtaus huumorilaululle, kun osa jengiläisistä
on juuri kuollut. Niinpä vuonna 1961 ilmestyneeseen elokuvaversioon tämä laulu
siirrettiin laulujen alkuperäissanoittajan, Stephen Sondheimin toiveesta
tarinan alkupuolelle kohtaukseen, jossa poliisit käyvät paimentamassa
jengiläisiä olemaan tappelematta. Taistelu vastustajien kanssa on kuitenkin
jengiläisten tarkoitus, joten auktoriteettien irvailulaulu tässä kohtaa on loogisesti
oikeassa paikassa, Tonight (Tää yö) -balladin ja vauhdikkaan America-numeron
jälkeen.
Suomessakin on nähty West Side Storyn
näyttämöversioita, joissa tämä laulu esitetään eri kohtauksessa kuin
alkuperäisplarissa. Lahden kaupunginteatterin versiossa vuonna 1988 Gee
Officer Krupke oli koko show’n ensimmäinen laulunumero, jopa ennen Jets
(Jetit) -laulua. Se tavallaan paalutti koko tarinan perusvireen hieman
erilaiseksi kuin laulujen tavallinen järjestys.
Vauhdikas koreografia
Vaasan kaupunginteatterissa Seppo Välisen ohjaus ja
Reija Wären koreografia kulkevat käsi kädessä. Puheesta lauluun liu’utaan
sulavasti, ja kaikki liikkuminen, pienimmätkin eleet, on mietitty tarkasti.
Ryhmäkohtaukset ovat näyttäviä, sillä ensemblessa on
riittävästi tanssivia ja näytteleviä, nuoria osaajia. Monissa jengiläisten rooleissa
on avustajia, joista osa on teatterialan opiskelijoita muun muassa Taideyliopiston
Teatterikorkeakoulusta.
West Side Story on
nimenomaan tanssin juhlaa, niin kuin nuorisomusikaalit usein ovat. Wären koreografiassa
on paljon hyppimistä, pomppimista, kiipeilyä ja akrobatiaa niin, että katsoja
pidättelee välillä henkeä ja toivoo, ettei näyttelijöille käy hullusti.
Lopputulos on vauhdikas kokonaisuus ja yhtymäkohdat esimerkiksi elokuvaversion
tansseihin ovat ilmeiset.
Liikkuva lavastus
Teppo Järvisen suunnittelema
tyylikäs lavastus vaihtuu sujuvasti tilanteesta ja tunnelmasta toiseen. Vaikutuksen
tekevät elokuvista tutut, New York -kuvastoon kuuluvat metalliset paloportaat. Niillä
kiipeillään, roikutaan ja tunnustetaan syviä tunteita.
Lavastuksen perusväri on harmaa, mutta harmaita pintoja pestään
Olli Haakanan tekemässä valosuunnittelussa voimakkailla punaisilla,
sinisillä ja vaikkapa violeteilla väreillä. Niissä on musikaalin vaatimaa
visuaalisuutta.
Jännä lavastuksen yksityiskohta on Marian huone, jonka
seinä muuttuu katsojille läpinäkyväksi, kun joku on eteisessä odottamassa
huoneeseen pääsyä.
Lavastuksessa on luonnollisesti paljon tyhjää, jotta
tansseille on tilaa, mutta näyttämökuvaa hallitsee kaiken yllä kulkeva silta,
josta jengien jäsenet tarkkailevat tilanteita. Ja toisaalta, onhan tarinassakin
kyse eräänlaisesta sillanrakentamisesta.
Laulut elävät teatterin ulkopuolellakin
West Side Storyn on
säveltänyt Leonard Bernstein, joka tunnetaan myös klassisen musiikin
taitajana ja sinfoniasäveltäjänä.
Hänen säveltämänsä ensimmäinen musikaali oli nimeltään On
the Town (1944), toinen Wonderful Town (1953). Lisäksi hän on
säveltänyt muun muassa operetin Candide (1956). Hänen tunnetuin
teoksensa on kuitenkin musikaali West Side Story.
Siinä yhdistyvät monimutkaiset klassisen musiikin kuviot
jazzin ja latinaisamerikkalaisen musiikin rytmeihin. Melodinen, monipuolinen
musiikki on sävelletty isolle orkesterille ja on vaativaa esitettävää sekä
soittajille että laulajille.
Vaasan kaupunginteatterin versiossa musiikki on vahvaa. Sauli
Perälän kipparoimassa orkesterissa on peräti 12 soittajaa, jotka soittavat upeasti.
Soundi on täyteläinen, muttei päällekäyvä.
West Side Storyssa on
useita klassikoiksi muodostuneita kappaleita, jotka jäävät soimaan päähän.
Tunnetut kappaleet elävät omaa elämäänsä teatteriteoksen ulkopuolella,
esimerkiksi useiden jazzlaulajien ohjelmistossa.
Tällaisia ovat muun muassa lemmenduetto Tonight (Tää
yö) ja balladit Maria ja Somewhere (Jossain). Tämä
musikaali kannattaa nähdä jo pelkästään näiden kappaleiden tähden.
Westiksen historiaa
West Side Story sai
kantaesityksensä Broadwaylla 26.9.1957. Sitä esitettiin New Yorkissa
yhtäjaksoisesti 732 kertaa, jonka jälkeen se lähti kiertueelle.
West Side Storyn
suomenkielinen kantaesitys – ja samalla Pohjoismaiden kantaesitys – nähtiin
Tampereen Teatterissa vuonna 1963, ja show pyöri siellä kolmen vuoden ajan.
Sen jälkeen sitä on esitetty noin parissakymmenessä ammattiteatterissa
ympäri Suomen. West Side Story on suomennettu useaan kertaan
katu-uskottavuuden saamiseksi. Teoksen hahmot ovat nuoria, ja nuorten slangihan
muuttuu koko ajan. Suomennoksia ovat tehneet ainakin Sauvo Puhtila, Jukka
Asikainen, Juha Siltanen, Jukka Virtanen ja Kristiina
Drews sekä Sami Parkkinen, jonka versio nähdään Vaasassa.
West Side Story oli
Tampereen Teatterin 100-vuotisjuhlanäytelmänä vuonna 2004. Nyt sama musikaali
on kantava teos Vaasan kaupunginteatterin 80-vuotisjuhlavuodessa.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun West Side Storya
esitetään Vaasan kaupunginteatterissa. Toivon, että nuoret löytävät katsomoon,
koska musikaali kertoo nuorten elämästä ja esitys on raikas ja koskettava.
Muistan nähneeni Westiksen ensi kerran Lahden
kaupunginteatterissa keväällä 1988. Mieleen on jäänyt valtavan suuri ja tyhjä
näyttämö sekä silloinen Tonyn esittäjä, nuori Pentti Hietanen, joka
totisesti esitti vahvasti laulunsa, mutta tanssia hän ei osannut. Hänen
kanssaan roolissa vuorotteli muuten Pave Maijanen, jonka vetoa en
nähnyt. Hietanen uusi roolinsa Tonyna Helsingin kaupunginteatterissa 1996.
Keväällä 1992 näin Westiksestä mielestäni tähän
mennessä kiinnostavimman version. Se oli Helsingin kaapelitehtaalle toteutettu,
taidekorkeakoulujen opiskelijoiden opintoihin kuuluva yhteistyöproduktio, jonka
ohjasi Leena Havukainen.
Silloin Mariaa näytteli Sanna Saarijärvi, Anitaa Mari
Vainio ja Tonya Toni Wahlström. Varsinkin Marian ja Anitan vahvat
roolit jäivät mieleeni, samoin Kari-Pekka Toivosen Riff. Näyttämöllä
nähtiin monia tulevia näyttelijäsuuruuksia. Nuorina opiskelijoina he olivat
juuri sopivanikäisiä esittämään katujengiläisiä.
West Side Storysta on
tehty kaksi elokuvaversiota. Vuoden 1961 elokuva sai 10 Oscaria, muun muassa
parhaan elokuvan palkinnon. Mariaa esitti nuori Natalie Wood.
Steven Spielberg ohjasi
uuden elokuvaversion vuonna 2021.
*****************
Tämä tekstini on julkaistu paljon lyhyempinä versioina
maakuntalehti Ilkka-Pohjalaisessa 17.9.2022 verkkosivulla, 18.9.2022
printtilehdessä sekä kaupunkilehti Vaasassa 21.9.2022.
Lähteinä: Petr Gradenwitz: Leonard Bernstein. The
Infinite Variety of a Musician. (1987), West Side Story -DVD (1961
versio) oheismateriaaleineen, Ilona-esitystietokanta, Anne-Maarit Nurmen
pro gradu: Teatterimusikaalin lajipiirteitä ja vanhoja käsiohjelmia eri
teattereista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti